הרעלת רעל עכברים בכלבים וחתולים-וטרינר ביקור בית קיסריה עמק חפר כפר ויתקיןד"ר אוהד טילס מרקוס

הרעלת רעל עכברים בכלבים וחתולים

אולי ההרעלה הנפוצה ביותר בכלבים וחתולים היא הרעלת רעל עכברים. רעל העכברים נועד להרחיק מזיקים מביתנו אבל לא פעם הוא יכול להיות גורם לנזק קשה בחיות המחמד שלנו. במאמר זה נסקור את השפעותיו של רעל עכברים והדרכים להתמודד ברגע שבעל החיים שלנו אכל ממנו.

מהו רעל עכברים בעצם? רעל עכברים, הנראה כגושים כחולים או ורודים-אדומים, הוא בעצם מאוד טעים (על מנת למשוך אליו מכרסמים), ולכן אכילתו על ידי חיות מחמד כל כך נפוצה. רעל העכברים, לאחר אכילתו וספיגתו לדם, מעכב את הייצור של ויטמין K בבעל החיים. ויטמין K הינו ויטמין מפתח בפעולת קרישת הדם, ומחסור בו יכול להוביל למוות.

מהם הסימנים להרעלה ברעל עכברים? לעיתים קרובות לא נראה את אכילת הרעל עצמה אלא רק את התסמינים. מכיוון שרעל עכברים פוגע במנגנון הקרישה של הדם (ולכן נקרא גם אנטי-קוואגולנט), ישנם סימנים מאוד אופייניים לכלב או חתול אשר הורעלו ממנו. סימנים אלו כוללים דימומים מהאף, הקאות דמיות או כהות, צואה דמית או כהה, דימומים תת עוריים, ריריות חיוורות בשל מחסור באספקת הדם אליהן (פנים העפעף, פנים הפה ואיברי המין) ובמקרים מסוימים גם יראו קשיי נשימה (מצביע על דימום לבית החזה), קשיי הליכה (דימום למפרקים), וסימנים נוירולוגיים (דימום למערכת העצבים).

כיצד נאבחן הרעלת רעל עכברים? במקרים רבים יראה הבעלים את הכלב או החתול אוכלים את רעל העכברים, מה שיקל מאוד על האבחנה. במידה ובעל החיים לא נצפה בשעת המעשה ואנו חוששים להרעלת רעל עכברים על סמך תסמיניו נבצע בדיקת דם מקיפה הבודקת גם את זמני קרישת הדם. ישנה גם בדיקה ספציפית לזיהוי רעל העכברים בדם אך היא אינה זמינה במרבית המרפאות. במידה וירשמו עיכובים בזמן הקרישה של הדם, בשילוב התסמינים, הדבר מצביע באופן ברור על הרעלת רעל עכברים.

כיצד נטפל בהרעלת רעל עכברים? בהרעלה רעל עכברים הטיפול תלוי זמן. במידה ונפעל במהרה נוכל לחסוך הרבה כאב וסבל מיותרים מבעל החיים. הטיפול הראשוני לאחר אכילת רעל עכברים הוא לעודד הקאה. טיפול זה אפקטיבי רק עד ארבע שעות מאכילת רעל העכברים, אך לרוב ניתן בכל מקרה משום שלא יכול להזיק. לאחר הקאת הרעל (או ללא) מטופל בעל החיים בזריקה של ויטמין K, אותו אחד המעוכב על ידי רעל העכברים ובכך סותרים את פעילות הרעל. חשוב להמשיך בטיפול בויטמין K (בכדורים) כשבועיים-שלושה לאחר מכן על מנת לסתור כל שאריות רעל שנותרו במערכת.
חשוב לנטר את תפקודי הקרישה של בעל החיים לאורך הטיפול על מנת לוודא שאכן משתפר מצבו.
בהרעלות קשות, ייתכן ויהיה צורך במתן פלסמה (נוזל הדם המכיל את חלבוני הקרישה), או במידה ואיבד בעל החיים דם רב בקבלת מנת דם מבנק הדם.

לכן, על כל חשש להרעלת רעל עכברים מומלץ לרוץ אל הוטרינר המטפל. התחזית טובה למרבית המטופלים, אבל אין להיות שאננים. ובאופן כללי, אולי עדיף לשקול לעבור למלכודות התופסות את העכברים ולשחררם בטבע על פני הרעלתם, ולו רק על מנת להציל את חיות המחמד שלנו.

רפואה שלמה!

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.