היפוך קיבה בכלבים- GDV-וטרינר ביקור בית קיסריה עמק חפר כפר ויתקין, וטרינר עד הבית עמק חפר קיסריה כפר ויתקין

היפוך קיבה בכלבים

היפוך קיבה בכלבים (או GDV) היינו מצב מסכן חיים. במאמר זה נסקור את התופעה, גורמים אפשריים לה ואת דרכי הטיפול.

אז מהו בעצם היפוך קיבה? כשם התופעה, מדובר על סיבובה של הקיבה סביב צירה (כמו סחיטה של סמרטוט) הנגרמת כתוצאה מתכולת גזים גבוהה המצטברת בקיבה. לאחר שמסתובבת הקיבה על צירה, הגז נלכד בקיבה ונוצרת תסיסה ומשלב זה ההתדרדרות מהירה. במצב היפוך קיבה, הקיבה הנפוחה לוחצת על הוריד הנבוב (Vena Cava) ובכך פוגעת בהחזר הורידי ממערכת העיכול כולה. כל אלו גורמים לקשיי נשימה, שוק, נמק של הקיבה ובסופו של דבר עלולים לגרום גם למוות.

מהם התסמינים לכלב הסובל מהיפוך קיבה? בשל התנפחות הקיבה, הסימן המזוהה ביותר להיפוך קיבה הוא התנפחות של הבטן. בשלבים ההתחלתיים יראה הכלב חסר מנוחה, ינסה הכלב להקיא שוב ושוב אך ללא הצלחה. בשלבים מאוחרים יותר יהיה הכלב אפאטי, מדוכא ולעתים לא יוכל אפילו ללכת. תהיה תגובת כאב במגע בבטן הכלב.  סימנים נוספים כוללים ריור, חוסר רצון לאכול ונשימה מהירה. היפוך הקיבה אופייני במיוחד לכלבים מגזעים גדולים, ובעיקר לזכרים ולכלבים בוגרים (מעל גיל 7). כמו כן ישנם גורמים גנטיים והתנהגותיים המשפיעים (יותר נפוץ בכלבים שאוכלים ארוחה אחת ביום ובכלבים הנוטים לעצבנות או חרדה).

כיצד נאבחן היפוך קיבה? השיטה המועדפת לאבחון היפוך קיבה בכלב היא צילום רנטגן, אשר בו יהיה ניתן לראות את הסטת הקיבה ממיקומה התקין ואת הצטברות הגזים בה. כמו כן, בדיקה נוספת שיש לבצע היא בדיקת דם מלאה הכוללת ספירה על מנת להעריך את יתר מדדי הכלב (שכן, מדובר בפגיעה סיסטמית כתוצאה מהיפוך הקיבה).

כיצד נטפל בהיפוך הקיבה? מכיוון שמדובר במצב חמור ביותר, ישנו טיפול ראשוני אשר מטרתו ייצוב הכלב – החדרת עירוי, צילום, שחרור גזים מן הקיבה וטיפול אנטיביוטי. לאחר שיוצב, ניתן לעבור לטיפול הכירורגי – במהלכו נפתח את חלל הבטן, נסובב את הקיבה חזרה על צירה ונתפור אותה לקיר הבטן על מנת למנוע הישנות.
במהלך הניתוח נוכל להעריך את חומרת הבדיקה ולפי כך להתאים את הטיפול התומך להמשך.

כיצד נוכל למנוע היפוך קיבה? ישנם מספר צעדים אשר יכולים להינקט על מנת להוריד משמעותית את הסיכון להיפוך קיבה. חשוב במיוחד לעקוב אחר הוראות אלו בכלבים מגזעים גדולים העונים על הקריטריונים שצויינו לעיל. נרצה לחלק את הארוחות של הכלב לשתי מנות או יותר (להימנע מארוחה אחת גדולה), להגביל פעילות גופנית מאומצת (בדגש על מיד לאחר האוכל), לאפשר מים זמינים תמיד אך להגביל שתייה מיד לאחר האוכל. במידה ומחליפים מזון לבעל החיים מומלץ לעשות זאת באופן הדרגתי על פני 3-5 ימים לפחות.
כמו כן, במידה וכלב הנמצא בקבוצת הסיכון עושה ניתוח אחר בחלל הבטן (עיקור לדוגמא) ניתן לשקול לתפור את הקיבה לקיר הבטן כצעד מונע.

לסיכום, מדובר במחלה קשה אשר אין להקל בחומרתה. חשוב, כמו תמיד, להישאר עירניים לסימנים לה ובמקרה הצורך לפנות את הוטרינר המטפל ולהגיע בהקדם לטיפול.

רפואה שלמה!

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.