קרציות בכלבים וחתולים-וטרינר ביקורי בית עמק חפר והסביבה-ד"ר אוהד טילס מרקוס

הקרציות הן טפילים החיים על גופם של בעלי חיים וניזונים מדמם. הן נפוצות בעיקר בחודשי הקיץ החמים וניתן להידבק מהם בעיקר בגינות, פארקים, יערות וחורשות. הקרציה קטנה, (2-3 מ"מ) בצבע חום – שחור, ולאחר שהיא מוצצת דם, גופה גדל מאוד (פי 4-5) וצבעו הופך לאפור.

מחזור החיים של הקרציה מתקיים בעיקר בסביבת המחיה שלנו (גינות , שדות, וכ'ו) ולא על גופו של הנשא. הקרציות הצעירות עוברות מס' שלבים עד שהן הופכות לקרציות בוגרות ובזמן המעבר משלב לשלב הן ניזונות מדם הנשא. הקרציות נמצאות על גבי צמחיה ומחכות לפונדקאי, פונדקאי יכול להיות כל יונק , מכלב ועד בן אדם. לאחר שהן נתפסות על גוף החיה , הן נצמדות לעורו בעזרת גפי הפה שלהן ובמשך תקופה של 2-3 שבועות ניזונות מדם הנשא. הקרציה מפרישה חומר דמוי מלט שמדביק אותה לעור כך שהיא צמודה בחוזקה וקשה לנתק אותה. בזמן ההצמדות היא מזריקה לעור חומר מאלחש כך שההצמדות והנוכחות של הקרציה והן אינן מורגשות .בשונה מפרעושים במקרה של קרציות בע"ח אינו יחוש בגרד. כאשר הקרציות "שבעות" הן נושרות אל הקרקע ומטילות ביצים בכדי להתחיל מחזור חיים חדש.

בניגוד לפרעושים קרציה אחת יכולה לגרום נזק רב לבעל החיים . מכיוון במרבית מתכולת גופה של הקרציה הינה דם היא מעבירה טפילי דם לנשא ויכולה לגרום למחלות כמו קדחת הקרציות. קדחת הקרציות הינה מחלה בה מערכת החיסון פועלת כנגד הגוף ותוקפת אותו. המחלה יכולה להתבטא בחום גבוה, חולשה, חוסר תיאבון, פגיעה בקרישת הדם ואנמיה. הטיפול במחלה הינו קשה ובמקרים רבים המחלה מתגלית בשלב מאוחר מידי ויכולה לגרום למוות.

טיפול ומניעה של הופעת קרציות על בעל החיים מתבצעת ע"י הדברה באמצעות חומרים המתאימים לסוג החיה ומשקלה ולכן יש להתייעץ עם וטרינר בעת בחירת תכשיר המניעה.

כיום ישנם בשוק הרבה תכשירים למניעת קרציות, משמפו ועד כדורים. בין התכשירים אפשר למצוא את קולר סרסטו. קולר זה משחרר חומרים פעילים המתפזרים על כל גופו של הכלב ומגיעים לאזורים מרוחקים ובכך נותן הגנה לכל גופו ומרחיק קרציות ופרעושים. עוד תכשיר מהטובים והיעילים הינו טריפקסיס. טריפקסיס הוא כדור לעיסה המשלב בתוכו שני חומרים פעילים שאחד מהם הוא מילבמיצין ולכן הוא גם יעיל כנגד תולעים. הכדור מגיע בחבילה חצי שנתית וניתן פעם בחודש.

את התכשירים הנ"ל ניתן לרכוש במרפאה שלנו.

 

 

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.