אשך טמיר בכלבים וחתולים

אשך טמיר בכלבים וחתולים- וטרינר ביקור בית, וטרינר עד הבית, וטרינר נייד

 

ישנו מגוון רחב של פגמים התפתחותיים היכולים להתבטא בבעלי החיים שלנו. במאמר זה נדון על בעלי חיים הסובלים מאשך טמיר, ממה התסמונת נובעת, כיצד מתבטאת איך נאבחנה ואיך נטפל בבעלי חיים הסובלים ממנה.

מהו אשך טמיר?
אשך טמיר הינו אשך אשר לא סיים את הנדידה הטבעית שלו אל שק האשכים. כשבעלי החיים שלנו נולדים, אשכיהם נמצאים בתוך הבטן, ובגיל מסויים (מספר שבועות בכלבים ומספר חודשים בחתולים) משלימים את הנדידה אל שק האשכים. ייתכן שאשך אחד או שניים ישארו בחלל הבטן, וזהו אינו מצב תקין. אשר הנשאר בחלל הבטן ממשיך להפריש טסטוסטרון אך אינו מייצר זרע (בשל הטמפרטורה הגבוהה במיקומו שאינו תקין).

אשך טמיר עלול להסתובב על צירו ובכך לפגוע בזרימת הדם, מצב מסכן חיים אשר דורש ניתוח חירומי. על כן, מומלצת הסרה כירורגית של האשך הטמיר מבעוד מועד. כמו כן, כלב הסובל מאשך טמיר יסבול בסירות גבוהה יותר גם מגידולים סרטניים באשכים.
התסמונת נובעת מפגיעה גנטית ברקמה הנודדת עם האשך, ולכן סיכויי בעל חיים לסבול מאשך טמיר גבוהים יותר עם קרובי משפחתו גם כן סבלו מאשך טמיר.

כיצד נאבחן אשך טמיר?
הסימן הבולט ביותר – חסרון אשך אחד או שניים בשק האשכים. הוטרינר המטפל, בפגישתו הראשונה עם גור צעיר, נדרש לבדוק בין היתר כי שני האשכים סיימו את נדידתם אל שק האשכים. על מנת לאבחן ניתן להיעזר בבדיקה הורמונלית של בעל החיים, בשימוש באולטראסאונד, ואף בניתוח שמטרתו מציאת אשך טמיר בחלל הבטן.
כלב הסובל מאשך טמיר לאו דווקא יראה סימנים קליניים כלשהם מלבד פגיעה בפוריות, על אף שמדובר במצב שעלול לסכן את חייו אם יסתבך.

כיצד נטפל בכלב או חתול הסובלים מאשך טמיר?
נכון להיום קיימת המלצה גורפת על הסרה כירורגית של האשך הטמיר, ובכך למנוע את הסכנה שיסתובב על צירו וכן למנוע הטמרה סרטנית בעתיד. כמו כן, קיימת המלצה לסירוס בעל החיים (הסרת האשך התקין גם כן) על מנת למנוע הורשת התסמונת.

על כל חשד לכך שבעל החיים שלכם סובל מאשך טמיר, גשו אל הוטרינר המטפל על מנת שיכול לבצע הערכה מתאימה. עדיף לפתור את הבעיה לפני שהיא מסתבכת.

בהצלחה!

 

ד"ר אוהד טילס מרקוס מספק שירותי ביקור בית וטרינרי ומגיע אליכם עד הבית. מעוניינים בתיאום ביקור של וטרינר נייד בשעות שנוחות לכם? צרו קשר

שירותי ביקור בית וטרינרי באיזור מכמורת, בית ינאי, קיסריה, נתניה, חדרה, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גבעת שפירא, בת חן, כפר ויתקין, חופית, משמרת, חירות, עין ורד, עין שריד, בני דרור, קדימה, צורן, צור משה, אבן יהודה, כפר נטר, בית יהושע, אודים, בית יצחק, שער חפר,הדר עם, כפר חיים, כפר מונש, חבצלת השרון, ביתן אהרון, מעברות, העוגן,בית הלוי, חניאל, בורגתה, בית חרות, רמת אביב, הגוש הגדול, אזורי חן, ל החדשה, רמת אביב ג החדשה, גבעתיים, רמת גן.

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.