לישמניה-שושנת יריחו בכלבים וחתולים-וטרינר ביקור בית, וטרינר עד הבית, וטרינר נייד-ד"ר אוהד טילס מרקוס

לישמניה-שושנת יריחו בכלבים וחתולים- וטרינר עמק חפר ד"ר אוהד טילס מרקוס   

לישמניה, או שושנת יריחו, הינה מחלה עליה רובנו זכו לשמוע בהקשר ההומני. אך לישמניה מהווה גורם מחלה קשה מאוד גם בבעלי החיים שלנו. במאמר זה נסקור את המחלה הנגרמת על ידי לישמניה, דרכי האבחון והטיפול בה.

מהי לישמניאזיס?

לישמניאזיס הינה המחלה הנגרמת על ידי טפיל הלישמניה – טפיל חד תאי, פרוטאוזון. לישמניאזיס יכול להופיע באחת משלוש צורות – עורית (זהו המופע המוכר כשושנת יריחו, נגע עורי), מוקוקוטנאית (המערבת עור וריריות) או ויסצרלית (המערבת מערכות פנימיות). הצורה הויסצרלית הינה הצורה המסוכנת ביותר וללא טיפול מתאים ימצאו בני האדם או בעלי החיים החולים את מותם. המחלה מועברת באמצעות עקיצת זבוב החול.

חשוב לזכור – מדובר במחלה זואונוטית (מחלה אשר יכולה לעבור אלינו מבעלי החיים)! ולכן חשוב לנקוט בכל אמצעי הזהירות אם יש חשד שבקרבתכם בעל חיים החולה במחלה.

כיצד אדע אם בעל החיים שלי נדבק בלישמניה?

הסימנים הקליניים האופייניים כוללים לרב (אך לאו דווקא את כל) את הסימנים הבאים: כיבים ודלקות על פני העור, קשקשים (בייחוד באזור האוזניים), ירידה במשקל ובחיוניות של בעל החיים, סימני כשל כליות (שתייה והשתנה מרובה הוא סימן ראשוני לרב), והגדלה של קשרי הלימפה והטחול. דלקות עיניים חוזרות ודימומים מהאף הינם אפשרות גם כן.

מרבית הסימנים הקליניים אשר הוזכרו אינם מאפיינים ייחודיים של לישמניאזיס, ולכן לצורך אבחון ודאי יש לבצע בדיקות מעבדה – כגון בדיקת נוגדנים להימצאות נוגדנים לטפיל, הכנת משטח דם ובחינתו, תרבית או אפילו PCR (מבחן מעבדתי גנטי אשר לרב משמש למחקר).

כיצד נטפל בבעל חיים אשר נדבק בלישמניה?

הטיפול הינו טיפול משולב, הן מקומי (לנגעים עוריים) והן סיסטמי למחזור הדם. מטרת הטיפול היא להעלים את הסימנים הקליניים ולהציל את חייו של בעל החיים המודבק, אך בעל החיים לעולם לא ״יתנקה״ מן הטפיל ולכן גם בסיום הטיפול ישאר נשא והמחלה עלולה להתפרץ בשנית.

כמו מרבית המחלות איתם אנו מתמודדים, הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה. ניתן למנוע חשיפה לזבוב החול באמצעות שימוש בתכשירים הדוחים אותו (כגון קולרים). כמו כן, ניתן להשתמש בתכשירים אלו על מנת למנוע העברה מבעל חיים נגוע אל בעליו (שוב, מדובר במחלה זואונוטית!).

שמרו על בעלי החיים שלכם, ולא פחות – על עצמכם!

 

ד"ר אוהד טילס מרקוס מספק שירותי ביקור בית וטרינרי ומגיע אליכם עד הבית. מעוניינים בתיאום ביקור של וטרינר נייד בשעות שנוחות לכם? צרו קשר

שירותי ביקור בית וטרינרי באיזור מכמורת, בית ינאי, קיסריה, נתניה, חדרה, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גבעת שפירא, בת חן, כפר ויתקין, חופית, משמרת, חירות, עין ורד, עין שריד, בני דרור, קדימה, צורן, צור משה, אבן יהודה, כפר נטר, בית יהושע, אודים, בית יצחק, שער חפר,הדר עם, כפר חיים, כפר מונש, חבצלת השרון, ביתן אהרון, מעברות, העוגן,בית הלוי, חניאל, בורגתה, בית חרות, רמת אביב, הגוש הגדול, אזורי חן, ל החדשה, רמת אביב ג החדשה, גבעתיים, רמת גן.

 

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.