עיקור כלבות כל התשובות-וטרינר ביקור בית קיסריה והסביבה, וטרינר ביקור בית עמק חפר -ד"ר אוהד טילס מרקוס

עיקור כלבות כל התשובות

עיקור כלבות הוא נושא חשוב ורגיש שמסביבו לא מעט מיתוסים ואי הבנות. מטרת מאמר זה הוא לסבר את האוזן בנושא ולהעמיד את המיתוסים על דיוקם. עיקור הינו ניתוח שגרתי בו מסירים את הרחם, החצוצרות והשחלות. כתוצאה מהסרתם נמנעת יצירת הורמוני המין הנקביים והיכולת להיכנס להריון או לייחום. הזמן המומלץ ביותר לביצוע עיקור בכלבות הוא לפני הגעתן לתקופת הייחום הראשונה אשר מעידה על בגרות מינית. תלוי בגורמים שונים בגרות מינית בדרך כלל מגיעה בגיל 6-9 חודשים ולכן המועד הנכון ביותר לביצוע עיקור הוא קרוב לגיל 6 חודשים.

הסיבות לביצוע העיקור נחלקות למספר תחומים:

חשיבות העיקור מבחינת הבעלים:

כלבה שהגיעה לייחום תחווה שינויים גופניים והתנהגותיים אשר עלולים לגרום לבעלים אי נוחות רבה. הכלבות הופכות אגרסיביות וקולניות, סובלות מדימומים מהנרתיק (אפשר לשים חיתול) ונפיחות של אברי המין החיצוניים, מפרישות פרומונים (הורמונים נדיפים) אשר מושכים זכרים מקילומטרים שכמובן יריבו ביניהם על הזכות להזדווג. בנוסף, כלבה מיוחמת עלולה לברוח מהבית במטרה לחפש זכרים ולהיכנס להריון לא רצוי. תופעות אלו יחזרו על עצמן בכל תקופת ייחום אשר נמשכת כ ~3 שבועות ומתקיימת כל חצי שנה לערך.

 

 

מבחינה בריאותית:

  • עיקור מבטל אפשרות של זיהומים ברחם(פיומטרה), סרטן רחם או שחלות.
  • עיקור לפני הייחום הראשון מפחית את הסיכוי לסרטן העטינים במעל ל90%. לאחר הייחום הראשון עיקור עדיין מאוד אפקטיבי אך הסיכויים לסרטן גדלים משמעותית עם כל ייחום נוסף, לאחר גיל ההתבגרות הסיכויים שווים.
  • ללא יכולת להיכנס להריון נמנעת אפשרות לסיבוכי לידה מסוכנים ודלקות באברי הרבייה בעקבות הלידה.
  • נמנעות בעיות הורמונאליות שונות דוגמת הריון מדומה, בעיות עור הורמונאליות וכיוצא בזה.

מבחינה אידיאולוגית:

  • מכלאות ברחבי הארץ סובלות מעומס ונאלצות בעל כורחם להמית כלבים בשל חוסר מקום. גורים שתמסרו משמעותם פחות מאמצים פוטנציאלים לכלבים(וחתולים) נטושים אשר חשופים לסבל והתעללויות ברחובות ותנאים מחפירים במכלאות.
  • קיימות מחלות גנטיות רבות שגם אם אינן מופיעות באם הן עלולות לעבור לגורים, לכן, במידה ואיננו מודעים להיסטוריה המשפחתית של הכלבה או הזכר יהיה זה צעד חסר אחריות מצדנו להרביע אותה.

 

באשר למיתוסים:

  • אישיות הכלבה לא תשתנה. העיקור מתרחש בגיל צעיר ולכן נבחין בשינויים התנהגותיים הקשורים להתבגרות.
  • אנו נוטים להאניש בעלי חיים ולחשוב שחיית המחמד שלנו תרצה לחוות אמהות בשלב כלשהו בחייה, זאת מכיוון שזוהי חוויה בעלת משמעות רבה לנו כבני אדם. בעלי חיים אינם בני אדם והם אינם חווים את עולמנו כמונו. הדעה הרווחת היא שכלבות אינן חשות צורך להביא גורים לעולם אלא מונעות על ידי אינסטינקטים ותנודות הורמונאליות בכל הנוגע לתהליך ההריון.
  • למען הסר ספק, הסיכון בניתוח העיקור הינו מינימלי וההחלמה אינה קשה. תוך מספר ימים הכלבות צפויות לחזור לעצמן לחלוטין.

הצד השלילי בעיקור:

  • עיקור מביא לירידה מסוימת במטבוליזם, המשמעות מכך היא שהם דורשים כמויות קטנות יותר של מזון. לאחר העיקור חשוב לעקוב אחרי המשקל ולאזן מחדש את כמויות המזון בהתאם למצב הגופני וכמובן לדאוג לפעילות גופנית באופן קבוע.
  • ישנן עדויות להתפתחות בעיה הורמונלית הגורמת לאובדן יכולת השליטה על סוגר השתן (spay incontinence). ניתן לעצור תופעה זו ע"י תרופות.

לסיכום: חשוב להבין שמחלות שנמנעות תודות לעיקור כגון דלקת רחם וסרטן העטינים הן מחלות נפוצות ומסכנות חיים בעוד שבעיות שמתעוררות בעקבות העיקור לרוב ניתנות לשליטה בעזרת מודעות או טיפול רפואי מתאים. נוסף על כך, מבחינה אידיאולוגית לעיקור יש חשיבות רבה מאוד במיגור תופעת הכלבים הנטושים. אם כך, בהתבוננות על התמונה הכוללת וטרינרים ממליצים להתמקד בעיקר ולהמשיך לעקר באופן שגרתי.

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.