מגה-אזופגוס בכלבים- וטרינר נייד עמק חפר קיסריה והסביבה

מגה-אזופגוס בכלבים- וטרינר עד הבית עמק חפר קיסריה והסביבה

ישנם מגוון רחב מאוד של בעיות מערכת עיכול העלולות להימצא בבעלי החיים שלנו. אחת התופעות האלה הינה תופעת המגה אסופגוס בכלבים. במאמר זה נבחן את תופעת המגה-אזופגוס, הגורמים להתפתחותה, כיצד נאבחנה, וכיצד ניתן לטפל.

מהי תופעת המגה-אסופגוס?

האסופגוס, או הוושט בעברית, הינו צינור מערכת העיכול המוביל מהפה אל הקיבה. תופעת המגה אסופגוס הינה תופעה בה האסופגוס מתרחב באופן לא טבעי, הדופן השרירית שלו נותרת רפוייה ואינו יכול לבצע את התנועות התקינות המאפשרות את מעבר המעכל אל הקיבה. כל מזון או שתייה הנבלעים רק מחמירים את המצב מכיוון שהם נאגרים באזור ההתרחבות ומותחים את דפנות הוושט עוד.

התופעה נפוצה בסבירות זהה בכל הגילאים, ולכן חשוב להיות מודעים אליה.
הסימן הבולט ביותר שבעל חיים סובל ממגה אסופגוס הינן פליטות חוזרות של מזון (חשוב להבדיל בין פליטה – מזון שטרם הגיעה לקיבה, לבין הקאה – מזון שהגיע לקיבה ונפלט חזרה אל הוושט).

הסכנות הגדולות לכלב הסובל ממגה אסופגוס הינם ירידה במשקל, שכן בעל החיים אינו מקבל את המזון שהוא בולע אלא פולט אותו חזרה החוצה, ודלקת ריאות שאיפתית במקרה שהפלטה מצאה את דרכה אל קנה הנשימה והריאות. זהו מצב מסוכן ולא נעים שכדאי מאוד להימנע ממנו.

וטרינר עד הבית עמק חפר קיסריה והסביבה

מה גורם להתפתחות מגה אסופגוס?

ישנן המון סיבות אפשריות להתפתחות מגה אסופגוס. החל ממגה אסופגוס מולד הקיים בגזעי כלבים מסויימים, כלי דם שאינם נמצאים במיקום תקין וחונקים את הוושט וגורמים להתפתחות התופעה קדמית להיצרות ועד גורמים נרכשים כגון גוף זר שנבלע ונתקע בוושט, היצטלקות של הוושט כתוצאה מטראומה היוצרת היצרות, גידולי וושט בשל נגיעות בתולעת הפארק או כל גורם אחר אשר גרם לדלקת או פגיעה ברקמת הוושט.

 

כיצד נאבחן מגה אסופגוס?
האבחון, על פי ספרי הלימוד, מתבצע על ידי צילום רנטגן של בית החזה וצילום לאחר החדרת חומר ניגודי (נוזל הזוהר ברנטגן ובכך מאפשר לנו לראות חללים) אל מערכת העיכול, אך בארץ, בה קיימת נגיעות מאוד גבוהה בתולעת הפארק, חשובה גם אנדוסקופייה לוושט לבחינת ההיצרות אשר גורמת להתפתחות המגה אסופגוס.

וטרינר עד הבית עמק חפר קיסריה והסביבה

כיצד ניתן לטפל בבעל חיים הסובל ממגה אסופגוס?
נהוג לחלק את הטיפול במגה אסופגוס לשניים. טיפול בגורם הראשוני – בו לא נתעמק, מכיוון שלכל גורם טיפול ייעודי, וטיפול אשר מטרתו להקל על בעל החיים ולאפשר מעבר תקין של המעכל אל הקיבה.
על מנת לעודד תנועתיות עיכול נכונה – נאכיל את בעל החיים מגובה, בצורה זו גבוהים יותר הסיכויים שהמעכל ימשיך אל הקיבה, נאכיל מנות קטנות מספר רב יותר של פעמים ביום, ומזון רטוב עדיף על מזון יבש. כמו כן, קיימת האופציה להכנסת צינור קיבה במידה ומתקשים למנוע פליטות מזון. בצורה זו המזון מוכנס ישירות לקיבה והסיכוי לפליטתו/הקאתו קטנה יותר.

שלכם,

ד"ר אוהד טילס מרקוס וטרינר נייד בעמק חפר קיסריה והסביבה

ד"ר אוהד טילס מרקוס מספק שירותי ביקור בית וטרינרי ומגיע אליכם עד הבית. מעוניינים בתיאום ביקור של וטרינר נייד בשעות שנוחות לכם? צרו קשר

שירותי ביקור בית וטרינרי באיזור מכמורת, בית ינאי, קיסריה, נתניה, חדרה, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גבעת שפירא, בת חן, כפר ויתקין, חופית, משמרת, חירות, עין ורד, עין שריד, בני דרור, קדימה, צורן, צור משה, אבן יהודה, כפר נטר, בית יהושע, אודים, בית יצחק, שער חפר,הדר עם, כפר חיים, כפר מונש, חבצלת השרון, ביתן אהרון, מעברות, העוגן,בית הלוי, חניאל, בורגתה, בית חרות, רמת אביב, הגוש הגדול, אזורי חן, ל החדשה, רמת אביב ג החדשה, גבעתיים, רמת גן.

וטרינר עד הבית עמק חפר קיסריה והסביבה

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.