טוקסופלסמה בחתולים – וממה בדיוק נשים בהריון צריכות להזהר- וטרינר נייד, וטרינר עד הבית, וטרינר ביקור בית

טוקסופלסמה בחתולים – וממה בדיוק נשים בהריון צריכות להזהר

הרבה פעמים אנו שומעים על טוקסופלסמה, בעיקר בהקשר של נשים בהריון הנמנעות ממדע עם חתולים. האם הבהלה מוצדקת? כיצד ניתן להיזהר מטוקסופלסמה? וכיצד הטפיל משפיע על החתול? על כל השאלות האלו ננסה לענות במאמר זה.

אז מהו טוקסופלסמה?
טוקסופלסמה הינו טפיל אשר יכול להדביק כמעט את כל בעלי החיים. חתולים הינם המאחסן האידיאלי עבור הטפיל, או המאחסן הסופי בשפה המקצועית, אשר בו יכול הטפיל להשלים את כל מחזור החיים שלו ולהתרבות. מרבית החתולים הנגועים בטפיל לא יראו סימנים קליניים בכלל (בד״כ המאחסן הסופי אינו מפגין סימנים, שכן ״מטרת״ הטפיל היא להתרבות).
חתולים נדבקים בטפיל בד״כ על ידי אכילת בשר נע (עכברים, לדוגמא) הנגועים בטפיל. הטפיל מתרבה במעי החתולים ומופרש בצורת אאוציסטות בצואת החתולים אשר עלולים להדביק אותנו, כמו את מרבית בעלי החיים.

כיצד הטפיל משפיע על החתול? וכיצד ניתן לאבחן?
כפי שהזכרנו, הטפיל בד״כ אינו יראה כלל סימנים קליניים בחתולים הנגועים בו. יוצאים מן הכלל הם חתולים בעלי כשל חיסוני כזה או אחר אשר יראו בדרך כלל סימנים חולפים. חתולים במצב חיסוני רעוע במיוחד (כגון כאלו הסובלים מאיידס חתולים לדוגמא) עלולים להראות סימנים דרסטיים יותר החל מחולשה וגלי חום ועד סימנים המאפיינים את המקום בו מתפתחות האאוציסטות (יכול להתבטא בכשל כבד, בצקת ריאות שלשולים כרוניים או סימנים עצביים).
האבחון מתבסס על סימנים קליניים אם מוצגים ובדיקה סרולוגית לנוכחות נוגדנים לנגיף. במידה והבדיקה יוצאת חיובית חשוב לבחון גם הדבקה באיידס חתולים.

מה הסכנה להיריון וכיצד ניתן להימנע ממנה?
היריון מהווה קבוצת סיכון חיסונית, ולכן הדבקה בטפיל עלולה להוות סכנה גדולה יותר מאשר באדם שאינו בהריון. הטפיל יכול להתיישב בשליה או אפילו לעבור לעובר. בשלביו הראשונים של ההריון הסכנה הגדולה ביותר היא הפלה. בשלבים המאוחרים הסכנה היא בעיות התפתחותיות בעובר.
הסיכונים גדולים ולכן אין להקל ראש בחששות מהטפיל. אך, משהו שחשוב לדעת על הטפיל הוא שהאאוציסטות המופרשות בצואה הופכות מדבקות רק לאחר תקופת הבשלה של 24-48 שעות, ולכן ניתן להימנע מהשלב המדביק במידה ומחליפים את החול בארגז החול כל יום. כמו כן, חשוב לזכור שמרבית חתולי הבית אינם נושאים את הטפיל וזו עובדה מרגיעה. במידה ונבדקת ואת חיובית סרולוגית לטפיל עוד מלפני ההריון, אין כלל מקום לחשש משום שהדבקה נוספת לא תגיע לעובר (מערכת החיסון שלך מוכנה לפגוש את הטפיל ולנצח אותו).

צעדים נוספים שניתן לנקוט בהם על מנת להגן עלינו כוללים הימנעות מאזורים אשר היו יכולים לבוא במגע עם צואת חתולים (גינות, חול), להימנע מאכילת בשר נא, שטיפת ידיים לפני כל ארוחה.

לשמור על בעלי החיים שלנו זה חשוב אבל רפואתנו קודמת לכל.

ד"ר אוהד טילס מרקוס מספק שירותי ביקור בית וטרינרי ומגיע אליכם עד הבית. מעוניינים בתיאום ביקור של וטרינר נייד בשעות שנוחות לכם? צרו קשר

שירותי ביקור בית וטרינרי באיזור מכמורת, בית ינאי, קיסריה, נתניה, חדרה, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גבעת שפירא, בת חן, כפר ויתקין, חופית, משמרת, חירות, עין ורד, עין שריד, בני דרור, קדימה, צורן, צור משה, אבן יהודה, כפר נטר, בית יהושע, אודים, בית יצחק, שער חפר,הדר עם, כפר חיים, כפר מונש, חבצלת השרון, ביתן אהרון, מעברות, העוגן,בית הלוי, חניאל, בורגתה, בית חרות, רמת אביב, הגוש הגדול, אזורי חן, ל החדשה, רמת אביב ג החדשה, גבעתיים, רמת גן.

 

אנו מספקים שירותי ביקור בית וטרינרי, וטרינר עד הבית, וטרינר ביקור בית, וטרינר נייד

 

 

 

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.