דלקות פרקים בכלבים

דלקות פרקים בכלבים

גם בעלי החיים שלנו סובלים מבעיות ודלקות פרקים בדיוק כמונו. במאמר זה נסקור את הגורמים לדלקות פרקים, את סוגי הכלבים הנמצאים בסיכון גבוה יותר להתפתחותן, את דרכי האבחון והטיפול.

 

מפרקים בנויים כמכונה משומנת היטב. כל עוד המכונה מתפקדת באופן תקין, לא נחשוב עליה אפילו. בדיוק כפי שאיננו יכולים להרגיש את המפרקים שלנו עד שמשהו במנגנון משתבש. בעיות הפרקים בכלבים וחתולים נגרמים כאשר המפרק נפגע/נשחק וכל תנועה יוצרת חיכוך המלווה בכאב רב.

ממה נוצרות בעיות פרקים?
ישנם גורמים מגוונים לבעיות פרקים. החל מגנטיקה (כגון היפ-דיספלזיה) ותזונה, ועד שחיקה של המפרק כתוצאה משימוש מתמשך (בכלבים מבוגרים). קבוצות הסיכון העיקריות לבעיות מפרקים הינם גורים בשלבי ההתפתחות שלהם, וכלבים מבוגרים הסובלים משחיקה.
בגורים – בעיית מפרק עלולה להשפיע על בעל החיים לאורך כל חייו, לכן אין להקל ראש במידה ובעיה כזו מציגה את עצמה. קיימות מחלות מפרקים רבים היכולים לפגוע בגורים, החל מ -hip dysplasia או osteochondrosis dissecans ועוד. לחלקם הגדול גורמים גנטיים המשפיעים על הנטייה להתפתחות המחלה ותזונה יכולה להשפיע (לרעה או לטובה) על התפתחות המחלה בפועל.
בכלבים מבוגרים – הכלב הזקן סובל מבעיות מפרקים הנגרמות משחיקת המפרק. באופן כולל נקראות בעיות אלה
degenerative joint disease – DJD, או מחלות מפרק ניווניות, בתרגום חופשי. בעיות אלה נגרמות כתוצאה מירידה בנוזל המפרקי עם התבגרות בעל החיים, מה שמביא לאובדן סיכוך המפרק. הסחוס מאבד מגמישותו ויכולת התנועה מוגבלת. מצב זה יכול להחמיר עד כדי שבעל החיים לא יצליח לעמוד, והרבה פעמים מצבים אלו מהווים עילה מספקת להמתת חסד.

כיצד ניתן לטפל בבעיות פרקים?
הטיול המקובל מתחלק לטיפול תרופתי וטיפול תזונתי. הטיפול התרופתי המסורתי במקרים של דלקות במפרקים הוא באמצעות חומרים נוגדי דלקת ומשככי כאב כגון סטרואידים וחומרים נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, כגון אספירין, אתופן ורימדיל.
מבחינה תזונתית, בשנים האחרונות התגלו שני חומרים ממקור טבעי בעלי יכולת לשפר מצבים דלקתיים במפרק ואף לסייע בשיפור בריאות המפרק -אלה הם גלוקוזאמין וכונדרויטין סולפט. חומרים אלה קיימים בגוף באופן טבעי וניתן לתגבר אותם דרך המזון. קיימות עדויות לכך, שתוספת של חומרים אלה מסייעת בריפוי דלקות פרקים במקרים של DJD ולמניעת התפתחות מחלות מפרקים בקרב גורים בגדילה.

אם אתם חושדים שבעל החיים שלכם סובל מבעיית מפרקים כזו או אחרת פנו במהרה אל הוטרינר המטפל שלכם על מנת שיוכל ליצור תוכנית טיפולית להמשך. סבל וכאב רב יכולים להימנע אם לא נשאר אדישים.

רפואה שלמה!

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.