קטרקט בכלבים וחתולים – וטרינר נייד, וטרינר עד הבית, וטרינר ביקור בית- ד"ר אוהד טילס מרקוס

אחת ממחלות העיניים הנפוצות בכלבים וחתולים, כמו גם בבני אדם, היא קטרקט. מדובר במחלת עיניים המעיבה על איכות החיים של בעלי החיים שלנו בצורה ממשית, על אף שאינה כואבת כלל. במאמר זה נסקור את התסמונת, מהו קטרקט, ממה נגרם, וכיצד ניתן לטפל בו.

 

מהו קטרקט?
קטרקט הינו בעצם שם כולל למחלת עיניים הכוללת עכירות של העדשה. העדשה הינה גופיף עגול ושקוף הנמצא במרכז העין אשר דרכו עוברות קרני האור אל הרצפטורים הנמצאים ברטינה בחלקה האחורי של העין. עכירות של העדשה מפריעה למעבר קרני האור (כמו לנסות לראות דרך משקפיים מלוכלכות) ובכך מגבילה את הראייה של בעל החיים הסובל מהמחלה. במקרים קשים קטרקט יכול לגרום לחסימת מעבר קרני האור כליל ובכך לגרום לעיוורון. כפי שהוזכר לעיל, המחלה לכשעצמה אינה כואבת, ולכן סבלו היחיד של בעל החיים הוא הפגיעה באיכות החיים בשל אובדן הראייה.

 

ממה נגרם קטרקט?

ישנן מספר סיבות לקטרקט המופיעות בכלבים וחתולים. חלקן נפוצות יותר וחלקן פחות.
קטרקט גנטי – מתפתח בכלבים מבוגרים יותר. זהו הגורם הנפוץ ביותר להופעת קטרקט בכלבים וחתולים.

קטרקט על רקע טראומטי – כשהעדשה נפגעת מגורמים חיצוניים, נפוץ יותר בכלבים בראכיוצפלים (פחוסים) בשל פגיעות העין.

קטרקט מולד – נוצר במהלך ההפתחות העוברית ובעל החיים נולד עם עדשה עכורה.

קטרקט על רקע סכרת – זהו גורם ייחודי לכלבים. כלבים סכרתיים אוגרים סוכרים שונים גם בתוך העדשה עצמה, מה שגורם לעכירות העדשה ובסופו של דבר לאובדן הראייה.

 

כיצד ניתן לטפל בבעל חיים הסובל מקטרקט?
קיימים מספר טיפולים לקטרקט התלויים בין היתר בגורמים אחרים, כגון גיל וגזע בעל החיים, מהו הסיכון הייחסי בהרדמת בעל החיים לצורך פרוצדורה הדורשת דיוק ועוד. חשוב לזכור שמדובר אמנם במצב המעיב על איכות החיים של בעל החיים אבל ההמלצה היא לא לסכן את חיי בעל החיים על מנת לטפל בה. בעל חיים יכול לחיות חיים מלאים ובריאים גם ללא חוש הראייה.
ישנן שתי פרוצדורות עיקריות לטיפול בקטרקט:
הסרה – הסרה מלאה של העדשה מתוך העין. פרוצדורה המבוצעת בהרדמה מלאה.

המסה ושאיבה – על ידי מכשור מיוחד תוכן העדשה מומס ונשאב באמצעות מחט מתוך העדשה. בעצם נותרת קליפת העדשה השקופה בלבד. גם פרוצדורה זו מבוצעת בהרדמה מלאה ונחשבת פרוצדורה הדורשת יותר דיוק.

 

אחוזי ההצלחה של פרוצדורות אלו גבוהות למדי, סביבות ה-90%. לכן, אלא אם כן קיים חשש ממשי להרדמת בעל החיים, פרוצדורות אלו יכולות להטיב את איכות חייו של בעל החיים מאוד.

בכל חשד שבעל החיים שלכם רואה פחות טוב משראה בעבר פנו אל הוטרינר המטפל על מנת שיוכל להעריך את המצב ולטפל בהתאם. רפואה שלמה!

 

 

ד"ר אוהד טילס מרקוס מספק שירותי ביקור בית וטרינרי ומגיע אליכם עד הבית. מעוניינים בתיאום ביקור של וטרינר נייד בשעות שנוחות לכם? צרו קשר

שירותי ביקור בית וטרינרי באיזור מכמורת, בית ינאי, קיסריה, נתניה, חדרה, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גבעת שפירא, בת חן, כפר ויתקין, חופית, משמרת, חירות, עין ורד, עין שריד, בני דרור, קדימה, צורן, צור משה, אבן יהודה, כפר נטר, בית יהושע, אודים, בית יצחק, שער חפר,הדר עם, כפר חיים, כפר מונש, חבצלת השרון, ביתן אהרון, מעברות, העוגן,בית הלוי, חניאל, בורגתה, בית חרות, רמת אביב, הגוש הגדול, אזורי חן, ל החדשה, רמת אביב ג החדשה, גבעתיים, רמת גן.

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.