מחזור הייחום בכלבות- וטרינר ביקורי בית עמק חפר,כפר ויתקין, קיסריה והסביבה- ד"ר אוהד טילס מרקוס

מחזור הייחום בכלבות

הייחום בנקבות מתחיל עם הגעתן לבגרות מינית- בממוצע בין 6-12 חודשים, תלוי בגזע הכלבה. על פי רוב, ככל שגזע הכלבה גדול יותר כך היא תתייחם לראשונה בגיל מאוחר יותר. את מחזור הייחום בכלבות אפשר להשוות למחזור החודשי של האישה בכך שזוהי תקופה בה מתרחשים שינויים פיזיולוגיים שמטרתם להכין את הגוף להיריון. אולם, קיימים מספר הבדלים. בניגוד לאישה, מחזור הייחום בכלבות אינו חודשי אלה מתקיים בממוצע אחת ל-6 חודשים, גם במקרה זה כתלות בגזע. כלבות מגזעים קטנים עשויות להגיע ל-3 מחזורי ייחום בשנה בעוד כלבות מגזעים גדולים מתייחמות אחת לשנה ואף שנה וחצי-שנתיים.

את מחזור הייחום נהוג לחלק ל-4 שלבים:

  1. פרואסטרוס (Pro-Estrus)- נמשך כ 5-9 ימים בממוצע. שלב זה מתאפיין בעלייה חדה באסטרוגן ומתבטא מצד אחד בשינויים פיזיולוגיים כגון נפיחות הנרתיק והפרשות דמיות מתוכו, ומצד שני, בשינויים התנהגותיים כגון הבעת התעניינות בזכרים וסימון עצמים בשתן לעיתים תכופות (השתן מכיל פרומונים- הורמונים נדיפים אשר מושכים אליהן זכרים מכל קצבות תבל). בשלב זה הכלבה עדיין לא "בשלה" להזדווגות ולכן על אף התעניינותה והתלהבות מצד הזכרים היא תדחה בנביחות ונשיכות כל ניסיון של זכר לעלות עליה.
  2. אסטרוס (Estrus)- מתחיל מיד לאחר הפרואסטרוס ונמשך גם הוא כ 5-9 ימים בממוצע. בשלב זה מתרחש הביוץ אשר בעקבותיו צונחת רמת האסטרוגן ובמקומו עולה רמת הפרוגסטרון. כעת, הנקבה נמצאת בשיא פוריותה והסיכוי להפריה הוא מקסימלי. זכרים מגלים עניין רב בנקבות ובניגוד לשלב הקודם גם הנקבה תפגין את נכונותה להזדווג ותרשה לזכר לעלות עליה למטרה זו.

בשלב האסטרוס, במידה והזיווג התקיים בהצלחה (התקיימה הפריה) הכלבה תיכנס לשלב ההיריון אשר יימשך כ-63 ימים בממוצע. במהלך ההיריון רמת הפרוגסטרון בדם תישאר גבוהה. תפקיד הפרוגסטרון "לתחזק" את ההיריון על כל שלביו.

  1. דיאסטרוס (Diestrus)- במידה ולא התקיימה הפריה הנקבה תיכנס לשלב ייחודי זה לתקופה של כ 2-3 חודשים. בקרב רוב בעלי החיים כאשר לא מתקיימת הפריה רמת הפרוגסטרון בדם צונחת ומחזור הייחום מסתיים או מתחדש. אולם, בניגוד לבעלי חיים אחרים, אצל כלבים במהלך שלב הדיאסטרוס רמות הפרוגסטרון נשארות גבוהות, כמו בהיריון. מסיבה זו לא ניתן להסתמך על פרוגסטרון כאינדיקציה לאבחון היריון. תחת השפעת הפרוגסטרון והורמון נוסף בשם פרולקטין לעיתים ייתכנו שינויים פיזיולוגיים כגון התפתחות העטינים, ייצור חלב ואף שינויים התנהגותיים הקשורים להיריון כגון קינון, זוהי תופעה טבעית הנקראת הריון מדומה. כלבות אינן מקבלות בברכה זכרים המנסים להזדווג עמן בשלב זה.
  2. אנאסטרוס (Anestrus)- השלב הרביעי והאחרון נמשך כ 3-5 חודשים בממוצע. בשלב זה רמת הורמוני הרבייה נמוכים מאוד ופעילות מערכת הרבייה נמצאת במעיין מצב של תרדמת (הפעילות אינה פוסקת לחלוטין). זהו שלב הכרחי להתחדשות מערכת הרבייה כהכנה להיריון הפוטנציאלי הבא.

מחזור הייחום הוא אירוע מורכב המתקיים תחת בקרת הורמונים דקדקנית אך כלבות שונות עשויות לחוות את הייחום בצורה שונה. לא כל כלבה בהכרח תתנהג באותו אופן המצוין הנ"ל ולא בהכרח תציג את אותם סימנים אופייניים. עם זאת, את שלבי הייחום ניתן לאבחן עלי ידי משטח וגינלי, בדיקת דם או אנדוסקופ. בדיקות אלו מתבצעות במטרה לאתר את שלב הביוץ- האסטרוס ובכך לתזמן זיווג באופן אופטימלי.

 

שלכם-ד"ר אוהד טילס מרקוס

0775077157

 

 

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.