כשל לב בכלבים וחתולים- וטרינר ביקורי בית עמק חפר והסביבה-ד"ר אוהד טילס מרקוס

כשל לב בכלבים וחתולים

כשל לב הינה תופעה יחסית נפוצה בכלבים וחתולים ויכולה להימצא בדרגות שונות ובסוגים שונים. במאמר זה נדון בתופעה, בגורמים לה, באבחונה ובטיפול בה.

מהו תפקידו של הלב? הלב, כמו שמרביתנו יודעים – הוא משאבה. משאבה אשר תפקידה להזרים את הדם במערכת הדם בגופנו. ללב שני צדדים, ימין ושמאל, כשבכל צד יש עלייה וחדר. מחזור הדם בגופנו מחולק לשניים, סבב אחד אשר מעביר דם מחומצן מהריאות אל איברי הגוף (דרך צד שמאל של הלב), וסבב שני המעביר דם עני בחמצן מאיברי הגוף אל הריאות (דרך צד ימין של הלב).

מהו כשל לב? כשל לב הינו מצב אשר בו הלב אינו ממלא את תפקידו, ואינו מזרים את הדם באופן מספק. את כשלי הלב ניתן לחלק לכשל לב שמאלי וכשל לב ימני, על פי כשל בכל אחד מהסבבים של מחזור הדם אשר הוזכרו לעיל.
כשל לב שמאלי – כשהלב אינו מזרים דם בצורה מספקת מהריאות אל איברי הגוף. זוהי התופעה היותר נפוצה. במקרה זה תתקבל הצטברות דם ובצקת בריאות, כזו אשר יכולה להוות מכשול ממשי לנשימה ולחימצון הדם.

כשל לב ימני – כאשר הלב אינו מזרים את הדם חזרה מן האיברים אל הריאות לצורך חימצון בצורה מספקת. זוהי התופעה הפחות נפוצה. במקרה זה יתקבלו בצקות וגודש דמי באיברי הגוף השונים, בחלל הבטן ואף בתוך מעטפת הלב עצמה.

מה גורם לכשל לב? הגורמים לכשל הלב הם מחלות לב או כשלים תפקודיים במסתמי הלב. לרוב מדובר במחלות אשר יתפתחו בחיות מבוגרות (על אף שיש גם תופעות מולדות). כמו כן, מדובר בד״כ במחלות כרוניות אשר לא טופלו וכתוצאה מכך מתקבל כשל הלב. מיקום הפגיעה ו/או המסתמים אשר אינם מתפקדים כראוי הם שיקבעו אם יתפתח כשל לב ימני או שמאלי.

כיצד נאבחן כשל לב? ישנם סימנים רבים אשר יכולים להעיד על מחלת לב, כגון: שיעולים חוזרים, התעלפויות במאמץ או בסטרס, שינויים במקצבי הלב בהאזנה עם סטטוסקופ או בבדיקת א.ק.ג, לב מוגדל (מאובחן על ידי צילום רנטגן). במקביל, הוטרינר המטפל יחפש סימנים המתאימים לכשל לב ימני (בצקות תת עוריות, הצטברות דם בכיס הלב ועוד) או שמאלי (בצקת ריאות, קשיי נשימה חמורים).

כיצד נטפל בכשל לב? כשל לב שמאלי הינו מצב חירום. קשיי הנשימה עלולים להיות כה חמורים עד כדי כך שבעל החיים יחנק וימות. לכן נחלק את הטיפול לשניים.
הטיפול הראשוני החירומי – זריקת הרגעה וחיבור לחמצן. אלו יאפשרו לבעל החיים להתייצב מעט ולחמצן את דמו. כמו כן נתחיל לטפל בתרופות הגורמות לשיתון ובכך להורדת לחץ הדם (הנפוצה שבהן היא התרופה פוסיד). במידה ותהיה הצטברות דם בבית החזה אשר מקשה על הנשימה (נפוץ בחתולים) הוטרינר ינקזה.
הטיפול המתמשך – בעל החיים יאושפז על מנת שינוטר בצורה האולטימטיבית. הטיפול בתרופות משתנות ימשיך על פי הצורך, לפי קשיי הנשימה. חשוב להבין מהי מחלת הלב אשר גרמה לכשל הלב ולטפל בה.

לסיכום, בכל מקרה של קשיי נשימה ושיעולים, התעלפויות בעת מאמץ או תשישות נראת לעין – יש לפנות אל הוטרינר המטפל על מנת שיאבחן את בעל החיים.

רפואה שלמה!

ד"ר אוהד טילס מרקוס

0775077157

 

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.