כבד שומני בחתולים- וטרינר נייד, וטרינר עד הבית, וטרינר ביקור בית עמק חפר והסביבה- חדרה נתניה קיסריה

כבד שומני בחתולים

לא פעם אנחנו מונים מחלות וסינדרומים אנושיים אשר בעלי החיים שלנו סובלים מהם גם כן. במאמר זה נדון על הישתמנות כבד, מחלה ממנה סובלים אך ורק חתולים. נמנה את הסיבות להיווצרותה, דרכי האבחון ודרכי הטיפול בה.

אז מה היא הישתמנות כבד?
הישתמנות כבד הינה מחלה בה חולים חתולים הסובלים מהפרעות שונות הגורמות לאובדן תיאבון וחוסר אכילה. המחלה מתבטאת בהצטברות שומן בכבד, אשר מגיע לשם משום ששומן החתול מפורק לצורך ייצור אנרגיה (משום שאינו אוכל ונמצא במאזן אנרגיה שלילי). בין המחלות הגורמות לחוסר תיאבון ויכולות לגרום להתפתחות כבד שומני בחתולים ניתן למנות סכרת, דלקות לבלב, או מחלות כרוניות בהרבה המשפיעות על החתול. כמו כן, ייתכן קיימת אופציה להתפתחות כבד שומני ללא סיבה ראשונית מסויימת.
בשלבי המחלה המתקדמים אגירת השומן בכבד עובר סף מסויים אשר לאחריו אובד תפקודו של הכבד.

כיצד אדע עם בחתול שלי סובל מכבד שומני?
סימני המחלה כוללים הקאות, עייפות, חוסר תיאבון וירידה במשקל. כמו כן, בשלבי המחלה המתקדמים נוכל לזהות כשלים תפקודיים של הכבד המתבטאים בצהבת (ניתנת לאבחנה בריריות – צבע החניכיים לדוגמא), וקיימת אופציה לסימנים נוירולוגיים הנובעים מירידה התפקודית של הכבד.
על מנת לאבחן שהחתול סובל מכבד שומני, ישנם מספר גורמים שיבחן הוטרינר המטפל. הראשון – בדיקת ההיסטוריה. אנחנו מצפים לחתול בעל היסטוריה אופיינת של ירידה בתיאבון. לצורך אבחון קליני ניתן להיעזר בבדיקות דם אשר יצביעו על ירידה תפקודית בכבד, באולטראסאונד אשר יציג שינויים אופייניים בכבש ובביופסיית כבד (צורך האבחון הוודאית ביותר). כמו כן, יש לזכור שבנוסף לאבחון הכבד השומני עלינו לחפש גורמי רקע אפשריים על מנת שנטפל גם בהם על פי הצורך.

כיצד נטפל בחתול עם כבד שומני?
הטיפול העיקרי בחתול עם כבד שומני הוא האכלה. בין אם נדרש מזון טעים במיוחד כדי לגרום לחתול לשוב לאכול, או טיפול תרופתי בכדורים מעודדי תיאבון או אפילו הזנה באמצעות צינור וושט/נזאלי/קיבה – החתול חייב לשוב לאכול על מנת שמצבו ישתפר וישוב אליו התיאבון.
כמו כן, חשוב לכלול בטיפול טיפול תרופתי תומך המחליף את הכבד מבחינה תפקודית. טיפול זה כולל אנטיביוטיקות, ויטמינים הנוצרים על ידי הכבד, מגיני רדיקלים חופשיים, מגיני מערכת עיכול ושיכוך כאב.

ככל שנזהה את המחלה מוקדם יותר ונתחיל את הטיפול מהר יותר – כך סיכוייו של החתול טובים יותר. במקרים קשים, ללא טיפול אינטנסיבי אנחנו מדברים על שיעור תמותה של 90%. לכן, אין להקל ראש במידה ואתם חושדים שהחתול שלכם סובל מכבד שומני.

רפואה שלמה!

טרינר נייד | וטרינר עד הבית

ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.

ד"ר אוהד טילס מרקוס מספק שירותי ביקור בית וטרינרי ומגיע אליכם עד הבית. מעוניינים בתיאום ביקור של וטרינר נייד בשעות שנוחות לכם? צרו קשר

שירותי ביקור בית וטרינרי באיזור מכמורת, בית ינאי, קיסריה, נתניה, חדרה, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גבעת שפירא, בת חן, כפר ויתקין, חופית, משמרת, חירות, עין ורד, עין שריד, בני דרור, קדימה, צורן, צור משה, אבן יהודה, כפר נטר, בית יהושע, אודים, בית יצחק, שער חפר,הדר עם, כפר חיים, כפר מונש, חבצלת השרון, ביתן אהרון, מעברות, העוגן,בית הלוי, חניאל, בורגתה, בית חרות, רמת אביב, הגוש הגדול, אזורי חן, ל החדשה, רמת אביב ג החדשה, גבעתיים, רמת גן.

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.