שפעת חתולים- נזלת בחתולים- התעטשות בחתולים- וטרינר נייד, וטרינר עד הבית, וטרינר ביקור בית

שפעת חתולים- נזלת בחתולים- התעטשות בחתולים

מחלות דרכי נשימה הינן די נפוצות בבעלי חיים, כמו באנשים. ישנו מופע אשר זכה לשם ״שפעת חתולים״ הנובע מהדבקה בחיידקים/וירוסים שונים אשר נפוץ למדי. במאמר זה נדון על מהי שפעת חתולים, ממה המחלה נובעת, כיצד ניתן לאבחנה וכיצד ניתן לטפל בחתולים החולים.

אז מהי שפעת חתולים?
שפעת חתולים הינה שם כללי למופע של מחלת נשימה בחתולים, הכולל הפרשות מוקואידיות מהאף והעיניים, קושי בנשימה, עיטושים, חום וסימנים נוספים פחות ספציפיים כגון דיכאון, חוסר תיאבון ואפאטיות. המחלה תוקפת בדרך כלל חתולים עם מערכת חיסונית שאינה מתפקדת באופן מספק – כלומר, חתולים צעירים מאוד, חתולים מבוגרים מאוד או חתולים החולים במחלה המדכא את פעילות מערכת החיסון שלהם (כגון וירוסי FIV/FeLV).
שפעת חתולים יכולה להיגרם כתוצאה מהדבקה בוירוסים או חיידקים מסויימים. הוירוסים היכולים לגרום למחלה בהדבקה הינם וירוס קליצי, וירוס הרפס או הדבקה בשניהם במקביל. החיידק העיקרי היכול לגרום למופע הינו כלמידיה. בדרך כלל הוירוסים הינם הגורמים העיקריים וההדבקה החיידקית הינה משנית. המחלה מועברת באמצעות מגע או קרבה לחתול נגוע או אובייקט שנגע בו.
מדובר המחלה קשה בחולים בעלי דיכוי חיסוני וללא טיפול מתאים היא מסכנת חיים.

כיצד נאבחן שפעת חתולים בחתול חולה?
אין מבחן ספציפי ל״שפעת חתולים״ שקיים נכון לעכשיו. באופן כללי האבחנה מתבצעת על סמן הסימנים הקליניים אותם מציג החתול בשילוב ההיסטוריה הכללית של אותו חתול (אם צעיר/מבוגר/מדוכא חיסונית מסיבה כזו או אחרת). ניתן לדגום את ההפרשות מהעיניים והאף ולשלוח לבדיקת תרבית ורגישות אך זו יעילה רק לזיהוי חיידקים ולא וירוסים.

כיצד ניתן לטפל בחתול הסובל משפעת חתולים?
נכון לעכשיו לא קיים טיפול אנטי וירלי יעיל למחלות מסוג זה. בדרך כלל הטיפול כולל טיפול תומך כגון נוזלים לוריד, מעודדי תיאבון, מדכאי בחילה, אנטיביוטיקה למניעת זיהומים משניים, חימום למניעת היפותרמיה. כמו כן יש צורך בקומפרסים לניקוי ההפרשות מהאף והעיניים על מנת לאפשר מעבר אוויר. בנוסף, במידת הצורך ניתן להשתמש בתרופות מכייחות על מנת להקל על החתול את הקושי הנשימתי. מקרים חמורים ייתכן ויצטרכו אשפוז עם השגחה וטרינרית צמודה.
חשוב לדעת שייתכן נזק לא הפיך לחללי האף גם לאחר סיום המחלה (ישנם חתולים הממשיכים להציג אפיזודות של הפרשות סרוטיות/דימום קל מהנחיריים לנצח).

שפעת חתולים הינה מופע שאין להקל דעת בנוגע אליו ויש להגיע אל הוטרינר המטפל על מנת שיטפל בהתאם. במידה ואתם חושדים שייתכן כי חתולכם סובל ממופע זה, אנא פנו אל הרופא המטפל.

ד"ר אוהד טילס מרקוס מספק שירותי ביקור בית וטרינרי ומגיע אליכם עד הבית. מעוניינים בתיאום ביקור של וטרינר נייד בשעות שנוחות לכם? צרו קשר

שירותי ביקור בית וטרינרי באיזור מכמורת, בית ינאי, קיסריה, נתניה, חדרה, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גבעת שפירא, בת חן, כפר ויתקין, חופית, משמרת, חירות, עין ורד, עין שריד, בני דרור, קדימה, צורן, צור משה, אבן יהודה, כפר נטר, בית יהושע, אודים, בית יצחק, שער חפר,הדר עם, כפר חיים, כפר מונש, חבצלת השרון, ביתן אהרון, מעברות, העוגן,בית הלוי, חניאל, בורגתה, בית חרות, רמת אביב, הגוש הגדול, אזורי חן, ל החדשה, רמת אביב ג החדשה, גבעתיים, רמת גן.

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.