חרדות בעלי חיים בזמן אזעקות או רעשים-וטרינר ביקורי בית, וטרינר עד הבית, וטרינר נייד-ד"ר אוהד טילס מרקוס

חרדות בעלי חיים בזמן אזעקות או רעשים

הרבה אולי שוכחים את העובדה הזו, אבל בדיוק כמו בני האדם (ולרוב אף יותר) גם חיות המחמד שלנו יכולות להיכנס לסטרס בעקבות אזעקות או רעשים חזקים. במאמר זה נדון בחרדות אלו – כיצד ניתן לדעת אם בעל החיים שלכם סובל מחרדות, וכיצד ניתן לטפל או למנוע.

כיצד ניתן לדעת אם בעל החיים סובל מחרדות?
חשוב לזכור שבעלי החיים שלנו ניכנים ביכולות שמיעה הטובות בהרבה משלנו. לכן, כל רעש הכי קטן שנשמע עלול לעורר תגובת בהלה וחרדה בבעלי החיים שלנו. הסימנים האופייניים לבעל חיים הסובל מחרדה – ליקוק, גירוד או פיהוק אובססיבי, חפירה ממושכת (לפעמים אפילו עד כדי פגיעה עצמית), רעידות, בריחה עם זנב בין הרגליים, יללות ובכי, הרס רהיטי הבית ועשיית צרכים בבית. כלב הסובל מחרדות יכול להציג חלק או את כל הסימנים הללו. חשוב לזכור שהדבר נובע מלחץ ולכן אין לכעוס על בעל החיים כשהוא מראה התנהגויות אלו.

חשוב לזכור – אזעקות אינן המקור היחיד לחרדה מרעשים חזקים!
בין אם מדובר בזיקוקים שביום העצמאות או בצפירות בימי הזיכרון השונים, כל רעש חזק ומפתיע עלול להכניס את בעל החיים שלנו לחרדה זהה (לעיתים כזו שנבנתה בתקופת מלחמה אשר לאחריה החל להגיב כך בעל החיים לכל רעש חזק).

כיצד ניתן לטפל בחרדות מרעשים חזקים?
הטיפול, כמו הבעיה, הוא טיפול התנהגותי. ניתן להכין עבור בעל החיים פינת מחבוא אשר יוכל להסתתר בה. אולי פינה מרופדת, כך שגם תהיה נעימה יותר וגם תמסך את הרעשים החזקים. מומלץ להרגיל את בעל החיים אל פינה זו באמצעות התנייה (מלשון ״תנאי״) חיובית – נשאיר חטיפים בפינה כך שיבוא לאכול אותם שם באופן חוזר כך שתיווצר התנייה של נוחות, כיף ומזון עם פינת המסתור.
המלצה נוספת אשר יכולה לעזור היא השארת רעש רקע יחסית גבוה. בין אם מדובר על טלוויזיה דולקת או רדיו, או אפילו סרטונים המיועדים לכלבים אשר ניתן למצוא ביוטיוב – רעש הרקע ימסך את הרעש הסביבתי הפתאומי וכך הרעש הפתאומי ישפיע בצורה פחותה על בעל החיים.

בכל מקרה מתמשך מומלץ להתייעץ עם הוטרינר המטפל או מאלף מוסמך על מנת שיכולו לעזור.
שמרו על עצמכם ועל בעלי החיים שלכם!

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.