גזזת בחתולים- פטריה מדבקת לאדם- וטרינר נייד- ד"ר אוהד טילס מרקוס

פטריות בחתולים – גזזת

בדיוק כמונו, גם בעלי החיים שלנו יכולים להידבק בפטריות עוריות שונות. במאמר זה נדבר על פטריית הגזזת, פטריה המדבקת גם לבני אדם, ונפוצה במיוחד בחתולים. נדון על כיצד הפטריה מתבטאת, כיצד ניתן לאבחן אותה וכיצד ניתן לטפל בה.

מהי מחלת הגזזת?
גזזת היא מחלת עורר הנגרמת מדרמטופיטים – תאי פטריה הצומחים על העור. הצורה מתבטאת בנגע אדום ועגול (מצורתו העגולה בעבר חשבו שהגורם לו הוא תולעת, אבל היום יודעים בבירור שהגורם הוא פטרייתי). פטריות עוריות נפוצות במיוחד בחתולים ויכולות להימצא גם בכלבים (בסבירות נמוכה בהרבה). חשוב לזכור שמדובר במחלה זואונוטית (מחלה היכולה לעבור מבעלי חיים לאדם) ולכן מומלץ לפנות אל הוטרינר המטפל מבלי להתעסק בנגע יותר מדי.
בדרך כלל גורמת הגזזת להיווצרות התקרחויות באזורי הנגע, עם קשקשת ניכרת. המחלה תתפשט בהדרגה עד שעלולה אפילו להדביק את עור החתול כולו.

כיצד נאבחן נגע פטרייתי הגורם לגזזת בחתול?
על מנת לאבחן את מחלת הגזזת בחתול ניתן להיעזר, קודם כל, בנגעים העוריים. צורתם העגולה והאדומה, בתוספת הקשקשת הנרחבת. כמו כן, ניתן להשתמש במנורה מיוחדת (Wood's lamp) המאירה הדבקה פטרייתית. חשוב לדעת כי ישנן 4 פטריות העשויות לגרום לגזזת מתוכן רק שתיים יזהרו בתגובה לתאורת ווד. השיטה האחרונה, והמדוייקת ביותר, לאבחון גזזת היא זריעת דגימה מהנגע הפטרייתי בתרבית מתאימה. אך בדיקה זו עלולה להתעכב עד שבועיים בתשובתה.

כיצד נטפל בחתול הנדבק בגזזת?
קיימים אופציות רבות לטיפול, ויש לנסות טיפולים שונים על מנת למצוא הן את הטיפול היעיל ביותר כנגד הפטרייה הספציפית שגרמה לגזזת, והן את הטיפול הנוח ביותר עבורכם ועבור החתול שלכם. הטיפולי האפשריים כוללים כדורים אנטי פטרייתיים, משחות, חפיפות בשמפו טיפולי, טבילות בנוזלים רפואיים וכד׳. טיפול יעיל במיוחד הינו טבליות Griseofulvin הניתנות לפה (חשוב לתת אותם בתוספת מזון שומני, שכן החומר הפעיל נספג רק בסביבה שומנית). תרופה זו פעילה כנגד נגעים פעילים של הפטרייה.

רפואת עור, לרוב, איננה רפואת חירום. חיי בעל החיים שלנו כנראה אינם תלויים הטיפול זה. אך אנחנו יכולים לשפר משמעותית את איכות חייו וכן את איכות חיינו (המחלה מדבקת לבני אדם!) ולכן אין להקל ראש.

רפואה שלמה!

 

 

ד"ר אוהד טילס מרקוס מספק שירותי ביקור בית וטרינרי ומגיע אליכם עד הבית. מעוניינים בתיאום ביקור של וטרינר נייד בשעות שנוחות לכם? צרו קשר

שירותי ביקור בית וטרינרי באיזור מכמורת, בית ינאי, קיסריה, נתניה, חדרה, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גבעת שפירא, בת חן, כפר ויתקין, חופית, משמרת, חירות, עין ורד, עין שריד, בני דרור, קדימה, צורן, צור משה, אבן יהודה, כפר נטר, בית יהושע, אודים, בית יצחק, שער חפר,הדר עם, כפר חיים, כפר מונש, חבצלת השרון, ביתן אהרון, מעברות, העוגן,בית הלוי, חניאל, בורגתה, בית חרות, רמת אביב, הגוש הגדול, אזורי חן, ל החדשה, רמת אביב ג החדשה, גבעתיים, רמת גן.

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.