אסתמה בחתולים- וטרינר נייד בעמק חפר

אסתמה בחתולים

אחת ממחלות דרכי הנשימה הנפוצות ביותר בחתולים, כמו גם בבני אדם, היא אסתמה. במאמר זה נסקור את המחלה. כיצד בדיוק מתבטאת אסתמה בחתולים, כיצד ניתן לאבחנה ומהו הטיפול.

אז מהי מחלת האסתמה בחתולים?

כמו בבני אדם, מחלת האסתמה בחתולים היא מחלה המתאפיינת בהתקפים של כיווץ והיצרות של דרכי הנשימה, בעיקר אלו הקטנים שבריאות. המחלה נגרמת בד״כ (אך לא רק) על ידי תגובה לאלרגן או מרכיב סביבתי המשרים תגובה דלקתית בדרכי הנשימה היכולה להתבטא ביצור מוקוס מוגבר העלול לגרום לחסימה ובהתעבות דופן דרכי הנשימה המגביל את אף הוא את זרימת האוויר. על אף שמבחינת הסימנים הקליניים נראה דמיון רב למחלה ההומנית, מנגנון המחלה בחתולים טרם נבדק באופן מספק אך כנראה שהוא שונה.

סימני המחלה כוללים סימני קושי נשימתי – ריור מוגבר, חרחורים, שיעול, נשימה בפה פתוח, יכולת להבחין בנחירי החתול נפתחים ונסגרים לפי הנשימות, נשימה המשתפת את שרירי הבטן (נקראת נשימה בטנית). לא כל הסימנים חייבים להופיע.

 

כיצד נאבחן את מחלת האסתמה בחתולים?
קשה לאבחן באופן ברור ומוחלט אסתמה בחתולים. על מנת לאבחן ברמת דיוק רבה ניתן להיעזר בסימנים הקליניים, בצילומי רנטגן של בית החזה המרעים את התעבות דופן דרכי הנשימה וכן בדגימת תאי דרכי הנשימה – BAL (Broncho alveolar lavage) בדיקה בה מוחדרת צינורית אל דרכי הנשימה, מזריקה מעט נוזלים ומושכת אותם בחזרה עם דגימת תאים.
אופציה נוספת לאבחון היא על ידי התחלת הטיפול והערכה אם מצבה הקליני של החיה משתפר.

כיצד נטפל בחתול הסובל מאסתמה?
הטיפול בבעל חיים הסובל מאסתמה מורכב משני אלמנטים. סטרואידים – סטרואידים מדכאים את פעילות מערכת החיסון ולכן ידכאו את הדלקת הגורמת לסימנים, ומרחיבי דרכי נשימה (נקראים גם ברונכו-דיאלטורים) אשר מטרתם לסתור את התגובה הגופנית המצרה אותם.
כמו כן, ניתן להקל על החתול על ידי מניעת חשיפה לגורמים המקשים על מערכת הנשימה כגון עישון בסביבתו, הימצאות אבק בבית או חול היוצר אבק בארגז החול, שימוש בתרסיסים דוחי חרקים וכד׳.

אסתמה בחתולים הינה מחלה נפוצה יחסית, אך אין להקל ראש בחשיבותה. חשוב להדגיש שללא טיפול המחלה יכולה להביא לסבל רב ואף לתמותה. חבל שהחתול שלכם יסבול כל עוד ניתן לעזור לו.

רפואה שלמה!

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.