פריצת דיסק בכלבים-וטרינר ביקור בית קיסריה עמק חפר כפר ויתקין, וטרינר עד הבית קיסריה עמק חפר כפר ויתקין

פריצת דיסק היא מחלה שכיחה בכלבים, יותר שכיחה בגזעים מסויימים על פני אחרים. המחלה כרוכה בכאב רב לבעל החיים ולעיתים עלולה להותיר את בעל החיים נכה. במאמר זה נסקור את מאפייני המחלה, הגורמים לה ודרכי הטיפול.

אז מה היא בעצם פריצת דיסק? פריצת דיסק היא מחלה נוירולוגית בחוט השדרה. חוט השדרה הינו חוט עצבים המוקף חוליות  קשיחות (עצם) המגינות עליו. בין כל שתי חוליות ישנו ג׳ל, המהווה סיכוך ומאפשר בין היתר גמישות מסויימת של חוט השדרה, זהו הדיסק. בכלבים מסויימים חומר זה עלול להתנוון, לאבד את גמישות ורכותו, ולבלוט אל תוך חוט השדרה ובכך ליצור לחץ על העצבים (מכונה ״בלט״ של הדיסק). הנזק שנגרם תלוי בעוצמת הבליטה ובמיקומה בחוט השדרה (אופיינית, הפגיעה תהיה החל מנקודת הבלט ואחורנית).
התסמינים – כאב רב, בעיקר בעת ביצוע פעולות מוטוריות (כגון עליית מדרגה), במקרים חמורים ניתן יהיה לראות אובדן פעילות של הגפיים מנקודת הפגיעה ואחורנית (אם בצוואר – בכל 4 הגפיים, אם בגב האחורי – רק בשתי הגפיים האחוריות). כמו כן יתכן אובדן שליטה על הצרכים.

כיצד נאבחן את פריצת הדיסק? פריצת דיסק הינה כואבת ביותר ומסוכנת ביותר עבור בעל החיים, זהו מקרה חירום. לכן יש להגיע אל הוטרינר באופן מיידי. הוטרינר יאבחן את פריצת הדיסק באמצעות הסימנים הנוירולוגיים ובדיקה נוירולוגית מקיפה. באמצעות CT או MRI ניתן יהיה לראות באופן מדוייק את חומרת הפגיעה ומיקומה.

כיצד נטפל בפריצת דיסק? הטיפול בפריצת דיסק מותאם על פי חומרת הפגיעה. במקרים קלים יותר (כאלו שלא הראו תסמיני שיתוק, אלא רק כאב) בכלבים קטנים, ההמלצה הרפואית היא על מנוחה (מנוחת כלוב אם אפשר). יש להימנע בפעילות פיזית מאומצת כגון עליית או ירידת מדרגות, וטיולים ארוכים. טיפול זה כמובן ישולב בטיפול במשככי כאבים. יש לזכור שזהו תהליך איטי, אשר עלול להתמשך על פני מספר שבועות ואף חודשים. מטרת הטיפול היא הצטלקות של רקמת הדיסק ובכך למנוע את המשך חדירתה אל חוט השדרה.
במקרים הקשים יותר, כאלה שאופיינו בפגיעה נוירולוגית ואובדן פעילות גפיים, ישנו צורך בניתוח. זהו ניתוח מורכב במיוחד במהלכו יש לחדור אל תעלת השדרה ולטפל בבלט הדיסק מבלי לפגוע בעצבים (פגיעה אשר תותיר את הכלב נכה לשארית חייו). גם כאן, ישנה חשיבות מירבית לזמן. הניתוח חייב להתבצע עד 24-48 שעות מהופעת התסמינים על מנת שיהיה אפקטיבי. כמו כן, ניתוח שכזה חייב להתבצע על ידי מומחה.
גם ההתאוששות מהניתוח הינה ארוכה, ומצריכה מנוחה של מספר שבועות עד חודשים.

לסיכום, במידה ואתם מזהים סימנים לכך שכלביכם סובל מפריצת דיסק אל תמתינו! הביאו אותו או אותה באופן מיידי אל המרפאה ויחד נוכל להחזירם לרפואה שלמה.

אודות המחבר

ד"ר טילס-מרקוס – הווטרינר שיעניק לכם שקט נפשי
ניסיון עשיר של עשר שנים בתחום הווטרינריה
עבודה עם וטרינרים מומחים באנגליה
טיפולים מגוונים – בדיקות רפואיות, בדיקות דם, ניתוחים, טיפולי שיניים וטיפולים נוספים
סיוע בזיווג ורבייה – ליווי לכל אורך הדרך עד לשלב ההמלטה
עיקור וסירוס באמצעות שיטות מתקדמות שמקלות על ההליך ומקצרות את זמן ההחלמה
מתן שירות בערי המרכז – נתניה, הרצליה, קיסריה, כפר שמריהו, תל אביב ועמק חפר
וטרינר עד הבית – הגעה עד לבית הלקוח
מתן ייעוץ טלפוני חינם – ישירות לטלפון האישי
זמינות מלאה
מקצועיות, אהבת בעלי חיים, סבלנות וסובלנות

ד"ר טילס מרקוס הינו וטרינר מקצועי, מנוסה וותיק שעוסק בתחום הווטרינריה מזה עשר שנים. במהלך שנות עבודתו טיפל ד"ר טילס בחיות מחמד רבות. ניסיונו הרב בארץ ובעולם מאפשר לו לזהות את מקור הבעיה במהירות ולהעניק שירות מהיר, יעיל ואיכותי.
ד"ר טילס הינו אוהב חיות ובני אדם ודוגל בסבלנות, סובלנות, מתן כבוד, הערכה ויחס אישי לכל אדם ולכל חיית מחמד. אתם מוזמנים לצור קשר וד"ר טילס-מרקוס ישמח לסייע לכם בכל מצב.

השארת תגובה