חתלתלת- panleukopenia בחתולים- וטרינר נייד, וטרינר עד הבית, וטרינר ביקור בית

חתלתלת

גורים צעירים וחתלתולים בפרט חשופים למגוון רחב של מחלות מדבקות. לכן אנחנו מחסנים אותם בכדי שיהיו מוגנים. במאמר זה נדון על מחלת החתלתלת, מחלה העלולה לתקוף חתלתולים שאינם מחוסנים. נדון על מהי מחלת החתלתלת, במה מתבטאת, כיצד ניתן לדעת אם החתול שלי סובל מחתלתלת וכיצד ניתן לטפל בחולים.

מהי מחלת החתלתלת?
מחלת החתלתחת הינה מחלה נגיפית (כלומר, הנגרמת על ידי וירוס), אשר הוירוס הגורם לה הוא feline panleukopenia virus. המחלה מועברת על ידי נוזלי גוך (רוק, צואה, דם) כשהנדבקים העיקריים בה הם חתלתולים בני 11 שבועות – הגיל בו הנוגדנים האמהיים אינם משפיעים יותר והחתלתול טרם חוסן. לכן מבצעים שני חיסונים לחתלתולים צעירים, כשהמטרה היא לחסן כמה שיותר מוקדם אבל אחרי השלב שבו הנוגדנים האמהיים התפוגגו (אחרת החיסון אינו אפקטיבי).

במה מתבטאת המחלה?
הוירוס הינו וירוס אגרסיבי במיוחד. הוירוס תוקף שני איברים שונים, הראשון הוא המעי. רירית המעי סופגת פגיעה קשה ולאחר מכן החתלתול יחל לשלשל (לעיתים אף שלשול דמי), ובכך גם יפיץ את הוירוס יותר וידביק חתלתולים נוספים. האיבר השני שנפגע הוא מח העצם. מח העצם הינו האזור בו תאי הדם נוצרים, ולכן – כשיש פגיעה בו אנחנו רואים ירידה בכל שורות תאי הדם. השורה הסופגת את הפגיעה המשמעותית ביותר הינה שורת התאים הלבנים, תאי מערכת החיסון. לכן ממצא אופייני בחתול החולה בוירוס הינו ספירה של תאים לבנים בבדיקת הדם נמוכה במיוחד. לכן, החתול החולה הינו בסיכון מוגבר מאוד להידבק בכל מחלה נלוות. המחלה היא מחלה קשה מאוד, אשר דורשת טיפול אינטנסיבי מאוד ועדיין עם הטיפול האינטנסיבי השרידות של החולים אינה גבוהה.

כיצד נאבחן חתול הסובל מחתלתלת?
חתול הסובל מוירוס זה יהיה מאוד מסכן למראה. כלומר, אפאטי מאוד, חסר תיאבון. לעיתים יוצג חום, לעיתים (בעיקר בשלבים מאוחרים יותר) דווקא החתול יציג היפותרמיה. במידה ויש ברשותי חתול שאינו מחוסן שנמצא חולה, אפאטי ומסכן, עם סימני שלשול – בסבירות גבוהה הוא סובל מחתלתלת. כשיובא לוטרינר הוטרינר יבצע בדיקות דם, אשר כפי שהוזכר, ספירה נמוכה במיוחד של תאים לבנים מספיקה על מנת לאבחן את המחלה.

כיצד נטפל בחתול החולה בחתלתלת?
המחלה קשה מאוד וללא טיפול מרבית החולים אינם ישרדו. חתול החולה בחתלתלת צריך להתאשפז בבית חולים וטרינרי. הטיפול בוירוס הינו טיפול תומך בעיקרו הכולל טיפול בנוזלים לוריד, לעיתים אף במתן מנות פלסמה (חלבוני דם הנתרמים מחתול בריא). השלמה של סוכרים בדם, שכן החולים אינם אוכלים ולכן נוטים לרמות סוכר נמוכות בדם. כמו כן החולים מקבלים שלל טיפולים אנטיביוטיים, טיפולים אלו אינם יעילים כנגד הוירוס אך יעזרו לבעל החיים כנגד זיהומים משניים, שכן – החתול כמעט נטול מערכת חיסונית לחלוטין.

לסיכום, מדובר במחלה קשה התוקפת בעיקר גורים. מה גם שבכל אופן גורים הינם שבריריים מאוד.  הדרך הטובה ביותר לטיפול הינה מניעת המחלה, לכן היו בטוחים לחסן את בעלי החיים שלכם במועד הנכון. כמו כן, במידה ואתם חושדים שהחתול שלכם סובל מוירוס החתלתלת אל תבזבזו זמן ותגיעו בהקדם אל הוטרינר המטפל להמשך אבחון וטיפול.

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.