הריון מדומה בכלבות- הריון מדומה כלבים- הריון בכלבים

 הריון מדומה בכלבות

רבים חושבים שמדובר בבעיה התנהגותית – פתאום הכלבה נהייתה אגרסיבית, אוספת דברים ונהיית רכושנית לגביהם – אבל ייתכן שמדובר בהריון מדומה, בעיה הורמונלית פיזיולוגית לחלוטין. מאמר זה דן בהריון מדומה בכלבות, במה יתבטא, איך נדע אם הכלבה שלנו נמצאת בהריון מדומה וכיצד ניתן לטפל בה.

אז מהו בעצם הריון מדומה?
כפי שאמרנו הריון מדומה, על אף שמתבטא התנהגותית, הוא מצב פיזיולוגי המושפע מהורמונים. הריון מדומה היא תופעה נפוצה למדי בכלבות שאינן עברו עיקור. הריון מדומה, בנוסף להתנהגות האגרסיבית וה״קינון״ (אגירת חפצים במיטה ושמירה עליהם וכד׳) הריון מדומה יכול להתבטא בהתרחבות של העטינים ובמקרים מסויימים אפילו לרמה של ייצור חלב. התופעה צפוייה להופיע כ30-50 יום לאחר סיום מחזור הייחום ויכול להופיע גם אם הכלבה הזדווגה במהלך הייחום וגם אם לא.

כיצד אדע אם הכלבה שלי חווה הריון מדומה?
בין הסימנים להריון מדומה ניתן לראות חוסר מנוחה, פעילות ״קינון״ (גניבת שמיכות וכריות למיטה שלה, לדוגמא), שמירה על חפצים כגון בובות וצעצועים עד כדי תוקפנות, הגדלת עטינים (וייצור חלב לעיתים), כמו כן יכולה הכלבה להראות דיכאון, אובדן תיאבון, חוסר יכולת לפעילות גופנית, הקאות, עייפות, הפרשות חומות מהפטמות. סימנים אלו מחייבים הגעה במהירות אל הוטרינר המטפל.

כיצד ניתן לטפל בכלבה החווה הריון מדומה?
באופן כללי, לא נדרש טיפול להריון מדומה. הסימנים יחלפו מעצמם, בדרך כלל תוך מספר שבועות. מבחינת הכלבה, לא מדובר במצב המסכן אותה בצורה כזו או אחרת. במידה והעטינים מגורים והיא מלקקת אותם (מה שרק יגרום ליותר ייצור חלב ויותר גירויי) יכולה להיגרם פציעה או זיהום ולכן במקרה כזה מומלץ לחסום לה את הגישה לליקוק (קולר אליזבתני, או בשמו העממי ״׳קונוס״), או לטפל במדכאי ההורמון פרולקטין (ההורמון האחראי על ייצור החלב).
ישנם טיפולים הורמונלים על מנת לנגוד את התנהגות ההריון המדומה, אבל הם בדרך כלל אינם מומלצים ויכולים לגרור תופעות לוואי רבות.
במידה ובכל זאת אתם מעוניינים לבטל את התסמינים הנלווים להריון מדומה, טיפול אפשרי הוא עיקור הכלבה. עיקור מומלץ בכל אופן מכיוון שמוריד את השכיחות למחלות מסויימות כגון גידולי עטין.

רפואה שלמה!

 

ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר ביקור בית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.

אודות המחבר

וטרינר נייד | וטרינר עד הבית
ד"ר אוהד טילס-מרקוס למד וטרינריה בסלובקיה, עבד באנגליה וצבר ניסיון של 10 שנים. שירותיו ניתנים באזור המרכז, בין היתר בערים: קיסריה, כפר שמריהו, הרצליה, עמק חפר, נתניה ותל אביב. כמו כן, מספק ד"ר טילס – מרקוס שירותי וטרינר עד הבית. ד"ר אוהד טילס דוגל במקצועיות, סבלנות, סובלנות וכמובן – אהבת חיות.